Ray-Ban je značka luxusních slunečních brýlí, kterou v roce 1936 vytvořila společnost Bausch & Lomb. Značka je
nejznámější svými řadami slunečních brýlí Wayfarer a Aviator. V roce 1999 společnost Bausch & Lomb prodala značku
italskému konglomerátu Luxottica Group za údajných 640 milionů dolarů.
... zobrazit více
V roce 1929 spolupracoval plukovník amerického vojenského letectva John A. Macready se společností Bausch & Lomb,
výrobcem zdravotnického vybavení z Rochesteru ve státě New York, na vytvoření leteckých slunečních brýlí, které by
snížily rozptylování pilotů způsobené intenzivními modrými a bílými odstíny oblohy. Konkrétně se Macready obával, že
se pilotům brýle zamlžují, což výrazně snižuje viditelnost ve velkých výškách. Prototyp vytvořený v roce 1936 a
známý jako „Anti-Glare“ měl plastové obroučky a zelené čočky, které dokázaly odříznout odlesky, aniž by zakrývaly
vidění. Název „Ray-Ban“ byl tedy odvozen od schopnosti těchto brýlí omezit pronikání ultrafialových nebo
infračervených paprsků světla. V roce 1938 byly přidány čočky odolné proti nárazu. V následujícím roce byly sluneční
brýle přepracovány s kovovým rámem a patentovány jako Ray-Ban Aviator. Podle BBC se v brýlích používaly
„kalichromové čočky navržené tak, aby zostřovaly detaily a minimalizovaly zamlžení filtrováním modrého světla, takže
byly ideální do mlhavých podmínek“.
Nejoblíbenějšími slunečními brýlemi Ray-Ban jsou modely Wayfarer, Erika a Aviator. V 50. letech 20. století Ray-Ban
uvedl na trh model Echelon (Caravan), který měl hranatější obroučky. V roce 1965 byly představeny modely Olympian I
a II, které se staly populárními, když je Peter Fonda nosil ve filmu Easy Rider z roku 1969. Společnost také
vyráběla speciální ediční řady, například The General v roce 1987, nesoucí podobnost s původními leteckými brýlemi,
které nosil generál Douglas MacArthur během druhé světové války. V osmdesátých letech byla modelová řada doplněna o
Ray-Ban Clubmaster, které mají obroučkový rám a staly se třetím nejprodávanějším stylem slunečních brýlí osmdesátých
let, hned za Wayfarer a Aviator.
V roce 2007 uvedla společnost Luxottica Group na trh kolekci brýlí Ray-Ban Youth, určenou dětem ve věku od osmi do
dvanácti let. Tyto hypoalergenní titanové obruby, vytvořené podle oblíbených stylů Ray-Bans pro dospělé, se
vyznačovaly neutrálními i výraznými barevnými variantami a také robustními pružnými panty.
V roce 2009 Luxottica uvedla na trh kolekci Ray-Ban Tech, která zahrnovala řadu Carbon Fibre. Tato řada slunečních
brýlí byla továrně testována na odolnost a lehkost a byla vybavena polarizačními čočkami z polykarbonátu nebo
křišťálu.
V roce 2021 společnost Ray-Ban uvedla na trh model chytrých brýlí, které vyvinula ve spolupráci se společností
Facebook Reality Labs pod názvem Ray-Ban Stories. V návaznosti na nedávné trendy nositelných technologií jsou brýle
vybaveny vestavěnou kamerou a sluchátky Bluetooth. Stejně jako jiné nositelné technologie vybavené kamerou se i
Ray-Ban Stories dostaly pod drobnohled kvůli své náchylnosti k problémům se soukromím a možnosti zneužití.
zobrazit méně